دکتر مهدی کریمی روانپزشک
دکتر مهدی کریمی روانپزشک

دکتر مهدی کریمی روانپزشک

درمان انحراف جنسی

نشانه ها و منشا انحرافات جنسی

انحرافات جنسی یا پارافیلیا، که در برخی افراد یک تمایل ناخواسته است، یک برانگیختگی عاطفی و جنسی است می‌تواند خارج از عرف رایج جامعه یا آنچه عموم مردم طبیعی می‌دانند تعریف شود. معمولاً عموم مردم رابطه جنسی و لذتی دارند که در نهایت منجر به بقای نسل میشود، یک رابطه طبیعی تلقی می شود. یا کمی انعطاف‌پذیرتر بگوییم، می‌توان احساس جنسی شدیدی را که در فرد مبتلا ایجاد شود، به طوری که فرد قادر به برقراری رابطه جنسی عادی نیست، نوعی انحراف جنسی بنامیم. البته برخی از انحرافات جنسی که منجر به لذت جنسی میشود، به جرمی مانند عورت نمایی در ملاء عام تبدیل می شود زیرا می تواند باعث ناراحتی روانی برای دیگران گردد.

 علت انحراف جنسی

 

بنابراین، برخی از گرایش‌های جنسی مانند عورت نمایی و پدوفیلی و مانند آن را نیز می‌توان جرم تلقی کرد. اطلاعاتی که تاکنون از برخی مراجعان دریافت شده است نشان می دهد که تمایلات جنسی از کودکی شکل گرفته است. این تمایلات معمولاً با یک تجربه حسی مانند لمس پاهای دیگران شروع می شود، و اگر برای کودک خوشایند باشد (فرد معمولاً در بزرگسالی تمایلات جنسی یا علاقه به پاها را ایجاد می کند یا به اصطلاح فتیش به پا ایجاد میشود).

والدینی که ناخواسته یا بصورت تفریحی لباسی مخالف با جنسیت فرزند خود به او تحمیل میکنند فرزند خود را به پوشیدن لباس جنس مخالف خود تشویق میکنند، یا حتی کودکی به طور تصادفی جنس مخالف را بپوشد، در نهایت ممکن است علاقه به جنس مخالف را که میتوان آن را همجنس گرایی نامید، سوق داد.

و البته عوامل مختلفی در شکل گیری گرایش ها یا انحرافات جنسی مختلف دخیل هستند که در ادامه توضیح داده خواهد شد. اما سوال اینجاست که آیا با توجه به تعریف فوق همجنس گرایی انحراف محسوب می شود؟ آیا حذف این گرایش یا انحراف از سایر انحرافات جنسی ناشی از ناتوانی درمانگران است که قطعاً یکی از عوامل آن است.

همجنس گرایی یک حق به ظاهر انسانی ایجاد میکند که آن را از سایر گرایش های جنسی متمایز می کند. با این حال، افراد زیادی هستند که از این تمایل ناخواسته رنج می برند و به دنبال درمان آن هستند. با این حال، باید گفت که علم روانشناسی در واقع قادر به درمان بسیاری از مشکلات سلامت روانی است که در ضمیر ناخودآگاه نهفته است.

البته میتوان گفت درمان‌های روان‌شناختی ممکن است برای درمان چنین انحراف‌هایی به اندازه کافی قدرتمند نباشند، بنابراین این بر عهده روانشناسان و روانپزشکان است که درمان‌های جدیدی ارائه کنند که بتواند به این بیمارانی که به دنبال درمان هستند کمک کند. کافی است بگوییم که بسیاری از بیماران از آن خسته می شوند و در نهایت برای درمان منصرف می شوند. البته این موضوع هنوز جای بحث دارد.

درمان انحرافات جنسی

همجنس گرایی امروز مدافعان بیشتری پیدا کرده است. بیشتر این افراد از گرایش جنسی خود ناراضی هستند و به دنبال درمانگری هستند که بتوانند گرایش جنسی خود را که ریشه در ضمیر ناخودآگاه دارد تغییر دهند. بسیاری از آنها متاهل هستند و بسیاری به دنبال ازدواج و … هستند. امروزه تمایلات جنسی زیادی وجود دارد و همچنان در حال افزایش است که باعث مجرد ماندن بسیاری از جوانان شده است و یا افراد دارای این تمایلات متاهل به دلیل ناتوانی در برقراری رابطه جنسی طبیعی مجبور به جدایی می شوند.

همچنین در مورد اختلال دوقطبی بخوانید.

علل انحرافات یا جهت گیری های جنسی

همانطور که به اختصار اشاره شد، شکل گیری انحرافات جنسی یا گرایش های جنسی، عوامل مختلفی دارد که به خوبی شناخته شده نیست و یا اینکه افراد با گرایش جنسی خاص به دلیل خاصی تحت تاثیر آن گرایش قرار نگرفته اند. یا می توان گفت ترکیبی از عوامل روانی و تربیتی می تواند در شکل گیری یک گرایش جنسی خاص مانند مازوخیسم جنسی یا سادیسم جنسی دخیل باشد. با این حال، در اینجا برخی از عوامل روانشناختی و تربیتی که باعث گرایش جنسی می شوند، آورده شده است:

عامل آموزشی

والدین انتظار دارند فرزندشان نقشی غیر از جنسیت کودک داشته باشد. مثلا درخواست کار مردانه از دخترشان، یا پوشاندن لباس پسر برای دخترش و یا پوشاندن لباس دختر برای پسرش و تشویق و تقویت این گونه کارها که در نهایت باعث تقویت حس مردانه یا زنانه می شود که با جنسیت واقعی کودک همخوانی ندارد. اما نمی توان انواع انحرافات جنسی را توضیح داد، مثلاً اینکه چگونه می توان حیوان گرایی یا میل جنسی را به تربیت والدین نسبت داد. بنابراین عوامل مختلفی می تواند در شکل گیری انحرافات یا دیگر امیال جنسی مختلف دخیل باشد.

تجارب دوران کودکی

برای مثال، بازی با پای دیگران ممکن است حس تمایلات جنسی را برای تبدیل شدن به فتیش علی الخصوص فتیش پا در فرد تقویت کند. یا مثلاً اگر بازی با پای کسی با لذت و خشونت همراه باشد، ممکن است حس مازوخیسم یا آزار جنسی را در فرد تقویت کند. یا تجربه جنسی با یک جنسیت همسان ممکن است حس همجنس گرایی را تقویت کند.

عامل روانی

یک فکر گذرا یا یک صحنه گذرا نیز می تواند نوعی گرایش جنسی را به عنوان یک وسواس فکری عملی ایجاد کند. در نهایت چنین عوامل روانی می تواند برانگیختگی جسمی و حسی را در فرد افزایش داده و در نهایت به کنش جنسی تبدیل شود. جهت گیری عاطفی می تواند به یک تجربه جنسی تبدیل شود که با توجه به باورها، فرهنگ و موقعیت افراد متفاوت است. به عنوان مثال، فردی با اعتقادات مذهبی ممکن است برای همیشه در برابر وسوسه رابطه جنسی با یک همجنس مقاومت کند، اما ممکن است فانتزی جنسی داشته باشد.

انواع انحرافات جنسی یا تمایلات جنسی ناخواسته

تمایلات همجنسگرایی:

افرادی که تمایلات همجنسگرایی دارند با یکدیگر متفاوت هستند. در اینجا منظور کسانی است که طبق آزمایشات هورمونی انجام شده هیچ مشکل هورمونی و پزشکی ندارند. همانطور که گفته شد، میل جنسی از کودکی شکل می گیرد. بنابراین، در برخی از کودکان ممکن است یک احساس انحرافی یا ناخواسته جنسی از دوران کودکی توسط عوامل روانی متفاوت شکل بگیرد.

فتیشیسم (Fetishism):

اصطلاح "فتیشیسم" از کلمه پرتغالی feitico به معنای "شیفتگی وسواسی" گرفته شده است. تنها از طریق استفاده از این شی یا تمرکز بر روی این قسمت از بدن، فرد می تواند به ارضای جنسی دست یابد.

فتیشیسم

معمولاً از نام‌های مختلفی برای این نوع گرایش جنسی استفاده می‌شود، مانند فتیشیسم، خاطره‌انگاری و غیره. بسیاری از افرادی که دارای گرایش انحرافی جنسی یا فتیش هستند، احساس مازوخیسم یا آزار جنسی نیز دارند. برای این افراد از برده یا ارباب نیز استفاده میشود. همچنین برخی افراد مبتلا به فتیشیسم، تمایلات جنسی مرتبط با اشیاء غیر زنده دارند. فرد با پوشیدن یا دست زدن به شی، تحریک جنسی می شود. به عنوان مثال، یک فتیش می تواند یک نوع لباس باشد، مانند لباس زیر، لباس لاستیکی، کفش زنانه و لباس زیر زنانه.

اختلال فتیشیستی تنها در صورتی تشخیص داده می شود که همراه با اختلال در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم در نتیجه فتیش باشد، یا زمانی که برانگیختگی جنسی بدون سوژه فتیش غیرممکن باشد. افرادی که خود را به عنوان فتیشیست معرفی میکنند اما اختلال بالینی مرتبط را گزارش نمی کنند، دارای یک سطحی از فتیش هستند اما ممکن است دارای اختلال فتیشیستی نباشند. بیشتر افراد خصوصیات غیرجنسی خاص افراد را جذاب می‌دانند، که نشان می‌دهد سطحی از فتیشیسم یک ویژگی طبیعی تمایلات جنسی در اکثر انسانها است.

داشتن شماره روانپزشک یا یک رواندرمانگر باتجربه و تماس و مشاوره با وی اغلب جزو راهکارهای اولیه برای جلوگیری و درمان این قبیل اختلالات توصیه میشود.



ادامه...

سایت دکتر کریمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد