دکتر مهدی کریمی روانپزشک
دکتر مهدی کریمی روانپزشک

دکتر مهدی کریمی روانپزشک

درمان افسردگی

تا جایی که می‌توانید درباره افسردگی خود یاد بگیرید. مهم است که مشخص کنید افسردگی شما به دلیل شرایط پزشکیتان هست یا نه. اگر این چنین است، این شرایط باید ابتدا درمان شود. شدت افسردگی شما نیز یک عامل است. هرچه شدت افسردگی بیشتر باشد، شدت درمان نیز افزایش پیدا می‌کند و راه های درمان افسردگی باید قوی‌تر باشند. در این مطلب به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • چرا درمان افسردگی مهم است؟
  • راهکارهای مقابله با افسردگی چیست؟
  • چه درمانهایی برای افسردگی وجود دارد و نشانه های افسردگی چیست؟
  • آیا هر احساس غم و ناراحتی افسردگی نام میگیرد؟

در بیماری افسردگی علاوه بر احساس غم و ناراحتی و یا عدم لذت، برای تشخیص آن وجود نشانه های دیگری نیز الزامی است. مانند داشتن احساس گناه، کاهش اشتها، اختلال در تمرکز و یا داشتن افکار خودکشی و مرگ. البته الزامی بر وجود همه این علایم برای تشخیص وجود ندارد. تشخیص افسردگی حتما به وسیله روانشناس و یا روانپزشک باید صورت بگیرد. اما از دیگر علایم این اختلال می توان به تغییر در ساعات خواب، میل جنسی و میزان فعالیت فرد اشاره کرد.

درمان افسردگی

 

دلایل ایجاد افسردگی

جامعه روانپزشکی به طور کامل دلایل افسردگی را نتوانسته است پیدا کند. علل احتمالی زیادی وجود دارد، و گاهی اوقات، عوامل مختلفی با هم ترکیب میشوند تا نشانه های افسردگی را تحریک کنند. عواملی که احتمالاً نقش دارند عبارتند از: ویژگی های ژنتیکی، تغییرات در سطوح انتقال دهنده عصبی مغز، فاکتورهای محیطی عوامل روانی و اجتماعی و شرایط اضافی، مانند اختلال دوقطبی یا اختلال وسواس فکری عملی.

شایع ترین نشانه های افسردگی

از نشانه های افسردگی شایع میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس غمگین بودن و شاد نبودن

 این افراد به شدت احساس ناراحتی می‌کنند و با دستیابی به موفقیت ها رضایت و خوشنودی از خود نشان نمیدهند.

از دست دادن انگیزه در زندگی

 این موضوع باعث می شود که بدست آوردن هر گونه موفقیت در زندگی مانند کار، تحصیل و یا حتی تفریحات و روابط جنسی برای فرد اهمیتی نداشته باشد.

احساس خستگی و از دست دادن انرژی

 در برخی افراد مبتلا به اختلال افسردگی از لحاظ فیزیکی، نداشتن انرژی برای انجام فعالیت های روزمره مشاهده می‌شود. بیمار معمولاً توانی برای انجام کار ها ندارد و احساس تنبلی می کند. 

نشانه های افسردگی

تغییر در میزان خواب

معمولا مبتلایان به بیماری افسردگی با نوسانات خواب رو به رو هستند. این مشکل در بعضی افراد به صورت اختلال بی خوابی و در برخی دیگر به صورت زیاد خوابیدن بروز می‌کند.

بی اشتهایی

پرخوری یا کم خوری در اثر ابتلا به افسردگی قابل مشاهده است عموماً افراد با تغییرات وزن به صورت افزایش یا کاهش مواجه هستند.

احساس بی ارزشی به همراه کاهش اعتماد به نفس

افرادی که این احساس در آن ها پدیدار است اعتماد به نفس پایینی داشته و پس از هر اتفاقی خود را مسئول دانسته و سرزنش می‌کنند. این افراد دچار اختلال خود کم بینی نیز هستند.

بی حوصلگی

فرد به شدت نسبت به انجام امور بی ذوق است و شوق تفریحات در وی قابل ملاحظه نمی باشد.

عصبانیت و زود رنجی

افراد مبتلا به بیماری افسردگی سریعتر از افراد نرمال عصبانی میشوند. این افراد میزان تحمل پایینی دارند و بسیار کم طاقت و زود رنج هستند.

همچنین در مورد درمان اسکیزوفرنی بخوانید

تشخیص افسردگی

اگر فردی مشکوک به داشتن نشانه های افسردگی است، باید از روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان و روانشناس کمک بگیرد. یک متخصص سلامت واجد شرایط می‌تواند علل مختلف را رد کند تا از تشخیص دقیق اطمینان حاصل کند و درمان ایمن و موثر را ارائه دهد. آنها همچنین سوالاتی در مورد علائم و مدت زمان درگیر شدن با این اختلال را از بیمار خود میپرسند. پزشک همچنین ممکن است معاینه ای را برای بررسی علل فیزیکی انجام دهد و آزمایش خون را برای رد سایر بیماری ها تجویز کند. 



ادامه مطلب

سایت دکتر کریمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد