دکتر مهدی کریمی روانپزشک
دکتر مهدی کریمی روانپزشک

دکتر مهدی کریمی روانپزشک

سو استفاده جنسی و خشونت خانگی

تعریف سواستفاده جنسی و خشونت خانگی

سواستفاده جنسی: هرگونه فعالیت جنسی که با رضایت طرفین صورت نمی‌گیرد و یکی از طرفین از آن نارضایت است. این شامل انواع اعمالی مانند تحریک جنسی بدون رضایت، تهدید به خشونت جنسی، استفاده از قدرت برای اجبار به فعالیت جنسی و … می‌شود.

خشونت خانگی: هرگونه فعالیت خشونت‌آمیز که در محیط خانگی اتفاق می‌افتد و شامل انواع اعمالی مانند ضرب و شتم، تهدید، زورگیری، تحریک جنسی و … می‌شود.

این دو مسئله یعنی سو استفاده جنسی و خشونت خانگی به عنوان یکی از مشکلات جدی اجتماعی شناخته شده‌اند و پیامدهای جدی برای جامعه دارند.

عوامل موثر بر وقوع سو استفاده جنسی و خشونت خانگی

عوامل موثر بر وقوع سواستفاده جنسی و خشونت خانگی عبارتند از:

1- فرهنگ جامعه: فرهنگ جامعه و نگرش‌های اجتماعی می‌تواند نقش مهمی در وقوع این مسائل داشته باشد. برخی از فرهنگ‌ها باور دارند که شوهر حق دارد هرگز از همسرش رضایت نگیرد و این باور باعث می‌شود که در برخی موارد خشونت خانگی و سواستفاده جنسی شایع باشد.

2- عدم آگاهی: عدم آگاهی به مسائل جنسی و روابط بین زنان و مردان نیز می‌تواند عامل وقوع سواستفاده جنسی و خشونت خانگی باشد.

3- بی‌توجهی به حقوق زنان: در برخی جوامع، حقوق زنان کمتر از مردان مورد توجه قرار می‌گیرد و این باعث می‌شود که در برخی موارد خشونت خانگی و سواستفاده جنسی شایع باشد.

4- نارضایتی از رابطه: نارضایتی از رابطه جنسی و یا مشکلات دیگر در رابطه ممکن است به خشونت خانگی و سواستفاده جنسی منجر شود.

5- مشکلات روانی: برخی افراد به دلایل روانی مانند انواع افسردگی، اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر به خشونت خانگی و سواستفاده جنسی دچار می‌شوند.

سو استفاده جنسی و خشونت خانگی

  

پیامدهای روانی، جسمی و اجتماعی سو استفاده جنسی و خشونت خانگی

پیامدهای روانی سو استفاده جنسی و خشونت خانگی شامل افزایش اضطراب، افسردگی، خودکشی، اختلالات خواب، افزایش خطر ابتلا به اختلالات روانی مانند اختلال استرس پس از سانحه، اختلال استرس پس از زایمان و اختلال استرس پس از جنگ می‌شود.

پیامدهای جسمی سواستفاده جنسی شامل آسیب‌های جنسی مانند عفونت‌های بدخیم، بیماری‌های جنسی، آسیب‌های فیزیکی به عضو تناسلی و سکته قلبی می‌شود. پیامدهای جسمی خشونت خانگی شامل آسیب‌های فیزیکی مانند شکستگی استخوان، بریدگی، ضرب و شتم و آسیب‌های جنسی مانند آسیب به عضو تناسلی، عفونت‌های بدخیم و بارداری ناخواسته می‌شود.

پیامدهای اجتماعی سو استفاده جنسی و خشونت خانگی شامل افزایش جرم و جنایت، افزایش هزینه‌های درمانی، افزایش نرخ طلاق، کاهش کارآیی و شکست در روابط اجتماعی می‌شود. همچنین، این مسائل می‌توانند باعث بروز مشکلات در تحصیل و شغل شوند و باعث ایجاد تنش در خانواده و جامعه شوند.

راهکارهای پیشگیری و مقابله با سو استفاده جنسی و خشونت خانگی

راهکارهای پیشگیری و مقابله با سو استفاده جنسی و خشونت خانگی عبارتند از:

  • 1- آموزش به دانش‌آموزان، دانشجویان، کارکنان و افراد جامعه درباره‌ی این مسائل و شناسایی نشانه‌های آنها.
  • 2- ترویج فرهنگ احترام به حقوق دیگران و پذیرش تفاوت‌ها.
  • 3- ترویج فرهنگ ایمنی جنسی و آموزش به افراد درباره‌ی روش‌های جلوگیری از بروز بیماری‌های جنسی.
  • 4- ترویج فرهنگ حل صلح در خانواده و جامعه و ارائه کمک به خانواده‌های دچار مشکلات خانوادگی.
  • 5- ترویج فرهنگ احترام به حقوق زنان و دختران و توسعه برنامه‌های پشتیبانی برای آنها.
  • 6- ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری در مورد رفتارهای جنسی و خانوادگی و ایجاد مکانیزم‌های مقابله با سواستفاده جنسی و خشونت خانگی.
  • 7- ترویج فرهنگ همدلی و همکاری در مقابله با سواستفاده جنسی و خشونت خانگی.
  • 8- ارائه خدمات حمایتی و درمانی به افراد دچار سواستفاده جنسی و خشونت خانگی.


ادامه سواستفاده جنسی

سایت دکتر مهدی کریمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد