دکتر مهدی کریمی روانپزشک
دکتر مهدی کریمی روانپزشک

دکتر مهدی کریمی روانپزشک

عوارض آمفتامین چیست

آمفتامین ها داروهای محرکی هستند که فعالیت برخی مواد شیمیایی را در مغز افزایش می دهند. آنها به تعدادی از ترکیبات شیمیایی کمی متفاوت با فعالیت های بسیار مشابه اشاره می کنند. چند نمونه از آمفتامین ها عبارتند از: دگزامفتامین، که برای مقاصد پزشکی برای درمان بیماری هایی مانند اختلال توجه در کودکان و بیش فعالی (ADHD) استفاده می شود وسولفات آمفتامین، که عمدتا به عنوان مت آمفتامین سرعتی شناخته می شود که شکل قوی‌تری از آمفتامین است و عمدتاً به‌عنوان «کریستال»، «مت»، «سنگ» یا «یخ» شناخته می‌شود.

داروهای دارای آمفتامین که کاربرد پزشکی دارند عبارتند ازدکستروآمفتامین، متیل فنیدیت ( ریتالین )، متامفتامین، آدرال و مدافینیل. همچنین داروهای شبه آمفتامین مثل افدرین، فنیل پروپانولامین و پسودوافدرین (که از آن در آزمایشگاههای غیرقانونی برای ساخت مت آمفتامین استفاده می شود) که فروش بدون نسخه آنها ممنوع و غیرقانونی است. داروهای هم خانواده آمفتامین که قابلیت سومصرف نیز دارند عبارتند از: فندیمترازین، دی اتیل پروپیون، بنزفتامین، فنترمین است که همه این داروها میتوانند تمامی اختلالات ناشی از آمفتامین را ایجاد کنند.

 مت آمفتامین

  

اشکال متامفتامین چیست

متامفتامین دارای چهار شکل رایج است: قرص، کریستال (همچنین به عنوان یخ یا سنگ نیز شناخته می شود)، پایه (همچنین با عنوان خمیر نامیده می شود) و پودر (همچنین با عنوان سرعت نیز شناخته می شود).

به این ترتیب، “مت” ماده مخدر مت آمفتامین است و “speed” شکل پودری “مت” و “یخ” شکل بلوری “مت” میباشد. همچنین متامفتامین از رنگ تقریباً شفاف به شکل کریستالی تا سفید، صورتی، زرد، نارنجی، آبی، سبز یا قهوه ای متغیر است.

از متامفتامین های معروف میتوان به شیشه که شکل قویتر آمفتامین است اشاره کرد که مصرف کنندگان، آن را به اشکال استنشاقی، تدخینی ویا تزریق استفاده میکنند که اثرات روانشناختی آن ساعتها طول می کشد و بسیار قوی است.

برای برخی افراد، استفاده از مت آمفتامین می تواند به وابستگی روانی و جسمی بسیار قوی منجر شود، به خصوص اگر تزریق یا دود شود.

شکل کریستالی مت آمفتامین که گاهی اوقات کریستال مت یا یخ نامیده می شود، بسیار قوی و اعتیادآور است. برخی آن را با کراک مقایسه می‌کنند، زیرا هر دو بصورت تدخینی مصرف می‌شوند و باعث افزایش اثرات روانگردانی شدید و قدرتمندی در فرد می‌شوند و هر دو بسیار اعتیادآور هستند.

همچنین در مورد عوارض کشیدن گل بخوانید

علت متداول استفاده آمفتامین در بین عموم

مصرف آمفتامین فعالیت برخی مواد شیمیایی در مغز را افزایش میدهد و به عنوان داروهای محرک طبقه بندی می شود. داروهای محرک با افزایش فعالیت مغز، حالت برانگیختگی بدن را افزایش می دهند.

افراد به دلایل مختلفی از مواد مخدر استفاده می کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • برای خوش گذرانی، فراموشی مشکلات یا به نوعی فراراز مشکلات و مصائب
  • برای به دست آوردن اعتماد به نفس و اجتماعی شدن
  • از روی کنجکاوی
  • حذف مسئولیت شخصی در قبال تصمیمات
  • برای جشن گرفتن یا همدردی کردن
  • برای رفع خستگی و استرس.
  • خوددرمانی برای مقابله با مشکلات.
  • برای بیدار ماندن یا هوشیار ماندن.

اثرات کوتاه مدت و بلند مدت مصرف آمفتامین چیست؟

هیچ سطح ایمن از سوء مصرف مواد مخدر غیرقانونی وجود ندارد. همه داروها از جمله آمفتامین ها بسته به ویژگی های افراد (مانند اندازه بدنی، جنسیت، خلق و خو، رژیم غذایی، تناسب اندام، سن، انتظارات و سلامت)، خود دارو (مانند مقدار مصرف و خلوص آن)، و نحوه مصرف آن و محیطی که فرد هنگام استفاده از دارو در آن قرار دارد.

عوارض آمفتامین در کوتاه مدت و در دوزهای بالا عبارتند از:

مصرف آمفتامین
مصرف آمفتامین
  • احساس قدرتمند بودن یا برتر بودن.
  • حرکت تکراری
  • تنفس نامنظم.
  • ضربان قلب بسیار سریع یا نامنظم.
  • بستن فک / دندان قروچه.
  • موارد وحشت زدگی.
  • پوست رنگ پریده.

اثرات بلند مدت علاوه بر اثرات کوتاه مدت عبارتند از:

اثرات مت آمفتامین شامل اضطراب، افسردگی، پارانویا، پرخاشگری و علائم روان پریشی است. مت آمفتامین همچنین خطر مشکلات سلامت روان را افزایش می دهد، به ویژه در افرادی که وضعیت سلامت روانی موجود یا آسیب پذیری در برابر مشکلات سلامت روان دارند.

از آنجایی که متامفتامین قوی تر از دگزامفتامین است، مصرف کنندگان احتمالاً عوارض جانبی شدیدتری را تجربه خواهند کرد.




ادامه مطلب

سایت دکتر مهدی کریمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد