دکتر مهدی کریمی روانپزشک
دکتر مهدی کریمی روانپزشک

دکتر مهدی کریمی روانپزشک

درمان افسردگی با دستگاه آر‌تی‌ام‌اس

  

این نوع درمان شامل استفاده از پالس های مغناطیسی برای هدف قرار دادن مناطق خاصی از مغز است. پزشکان از سال 1985 از آن برای تسکین غم و اندوه شدید و احساس ناامیدی بیماران خود که می‌تواند با افسردگی همراه باشد استفاده می‌کنند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان چندین روش را برای درمان افسردگی بدون موفقیت امتحان کرده اید، آر‌تی‌ام‌اس (rTMS) ممکن است یک گزینه مناسب باشد. در این مقاله میخواهیم ببینیم آر‌تی‌ام‌اس (rTMS) چیست و درمان با این نوع متد چه تاثیراتی دارد.


  

چرا از rTMS برای درمان افسردگی استفاده کنیم؟


سازمان غذا و دارو، rTMS را برای درمان افسردگی شدید در زمانی که سایر درمان‌ها (مانند دارودرمانی و روان‌درمانی) اثر کافی نداشته‌اند تأیید کرده است.

گاهی اوقات، پزشکان ممکن است rTMS را با درمان های سنتی، از جمله داروهای ضد افسردگی ترکیب کنند. اگر معیارهای زیر را داشته باشید، ممکن است بیشترین بهره را از درمان با دستگاه آر‌تی‌ام‌اس (rTMS) ببرید:

  • روش های دیگر برای درمان افسردگی خود امتحان کرده‌اید یعنی مثلا حداقل یک داروی ضد افسردگی را بدون موفقیت امتحان کرده‌اید.
  • برای انجام روش هایی مانند الکتروشوک درمانی (ECT) از شرایط کافی برخوردار نیستید. اگر سابقه تشنج دارید یا نمی توانید بیهوشی را به خوبی برای این عمل تحمل کنید، درمان با دستگاه آر‌تی‌ام‌اس (rTMS) مناسب است.
  • در حال حاضر با مصرف مواد یا الکل دست و پنجه نرم نمی‌کنید.


اگر این شرایط را داشته باشید، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد درمان با آر‌تی‌ام‌اس (rTMS) صحبت کنید. توجه به این نکته مهم است که rTMS خط اول درمان نیست، بنابراین ابتدا باید درمان های مرسوم دیگری را امتحان کنید و در صورت عدم نتیجه به درمان آر‌تی‌ام‌اس روی آورده شود.

rTMS چگونه کار می‌کند؟


درمان با دستگاه آر‌تی‌ام‌اس یک روش غیر تهاجمی است که معمولا بین 30 تا 60 دقیقه انجام می شود. مواردی که در یک جلسه درمانی معمولی با rTMS انتظار میرود:

  • شما روی یک صندلی می‌نشینید یا دراز می‌کشید در حالی که روانپزشک یک سیم‌پیچ الکترومغناطیسی را در نزدیکی سر شما قرار می‌دهد در ناحیه‌ای از مغز که مسئول تنظیم خلق و خو است.
  • سیم پیچ، پالس های مغناطیسی به مغز شما شلیک می‌کند. احساس دردناکی به شما وارد نمیشود، اما ممکن است حسی مانند ضربه زدن به سر باشد.
  • این پالس ها جریان های الکتریکی را در سلول های عصبی شما تولید می‌کنند.
  • می‌توانید پس از درمان با rTMS فعالیت‌های معمول خود (از جمله رانندگی) را از سر بگیرید.
  • تصور می‌شود که این جریان‌های الکتریکی سلول‌های مغز را به روشی پیچیده تحریک می‌کنند که می‌تواند افسردگی را کاهش دهد. برخی از پزشکان ممکن است سیم پیچ rTMS را در نواحی مختلف مغز قرار دهند.

عوارض احتمالی دستگاه آر‌تی‌ام‌اس (rTMS) چیست؟


درد معمولاً یک عارضه جانبی در درمان با دستگاه آر‌تی‌ام‌اس نیست، اما برخی افراد ناراحتی خفیفی را در مواضعی از سر خود با روش گزارش می‌کنند. پالس های الکترومغناطیسی می توانند باعث سفت شدن یا سوزن سوزن شدن عضلات صورت شوند.

این روش با عوارض جانبی خفیف تا متوسط ​​همراه است، از جمله:

  • احساس سبکی سر
  • مشکلات شنوایی موقت به دلیل صدای آهنربای بلند گاهی اوقات
  • سردردهای خفیف
  • سوزن سوزن شدن در صورت، فک یا پوست سر


اگرچه عوارض با این نوع روش نادر است، اما rTMS با خطر بسیار کمی برای تشنج نیز همراه است.

دستگاه آر‌تی‌ام‌اس

تفاوت بین rTMS و دستگاه ECT


پزشکان می توانند چندین روش درمانی تحریک مغز ارائه دهند که ممکن است به درمان افسردگی کمک کند. در حالی که rTMS یک متد نسبتا جدید است، دیگری درمان تشنج الکتریکی (ECT) است که قدیمی تر است.

درمان با ECT شامل قرار دادن الکترودها در مناطق استراتژیک مغز و تولید جریان الکتریکی است که اساساً باعث ایجاد تشنج در مغز می‌شود.

پزشکان این عمل را تحت بیهوشی عمومی انجام می‌دهند، به این معنی که شما در خواب هستید و از محیط اطراف خود بی اطلاع هستید. پزشکان همچنین به شما یک شل کننده عضلانی می‌دهند که از لرزش شما در طول بخش تحریک درمان جلوگیری می کند.

درمان با ECT با rTMS متفاوت است زیرا افرادی که درمان با آر‌تی‌ام‌اس (rTMS) را دریافت می‌کنند نیازی به دریافت داروهای آرامبخش ندارند، که این خود می‌تواند خطرات عوارض جانبی بالقوه را کاهش دهد.

یکی از تفاوت های کلیدی دیگر بین این دو، توانایی هدف قرار دادن مناطق خاصی از مغز است. هنگامی که سیم‌پیچ آر‌تی‌ام‌اس (rTMS) روی ناحیه خاصی از مغز قرار می گیرد، تکانه ها فقط به آن قسمت از مغز برخورد می‌کنند اما دستگاه ECT مناطق خاصی را هدف قرار نمی‌دهد.

در حالی که پزشکان از rTMS و ECT برای درمان افسردگی استفاده می کنند، دستگاه ECT معمولاً برای درمان افسردگیهای شدید و تهدید کننده زندگی فرد اختصاص دارد. همچنین از ECT برای ترک مواد مخدر نیز استفاده میشود.

سایر شرایط و علائمی که پزشکان ممکن است از ECT برای درمان استفاده کنند عبارتند از:



ادامه مطلب

سایت دکتر کریمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد