دکتر مهدی کریمی روانپزشک
دکتر مهدی کریمی روانپزشک

دکتر مهدی کریمی روانپزشک

قرص سیتالوپرام

قرص خوراکی سیتالوپرام یک داروی نسخه ای است که با نام تجاری داروی سلکسا در دسترس است که برای درمان افسردگی استفاده می شود. همچنین ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود که به این معناست ممکن است لازم باشد آن را با سایر داروها مصرف کنید. قرص سیتالوپرام به صورت محلول خوراکی نیز موجود است.

نحوه عملکرد قرص سیتالوپرام چگونه است

داروی سیتالوپرام بخشی از گروه داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است. دسته ای از داروها گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل می کنند. این داروها اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده می شوند. SSRI ها در مغز شما برای افزایش سطح ماده ای به نام سروتونین عمل می کنند. وجود سروتونین بیشتر در مغز می تواند علائم افسردگی را بهبود بخشد.عوارض مصرف سیتالوپرام

 

ادامه مطلب ...

انواع فوبیا

فوبیا نوعی اختلال اضطرابی است که باعث می‌شود فرد نسبت به یک موقعیت، موجود زنده، مکان یا یک شی، ترس شدید و غیرمنطقی‌ای را تجربه کند. انواع فوبیاها جزو اختلالات روانی قابل تشخیص هستند.

زمانی که فرد با منبع فوبیا مواجه می‌شود، پریشانی و استرس شدیدی را تجربه می‌کند که این حالت می‌تواند عملکرد طبیعی آنها در زندگی را سلب کند و گاهی اوقات منجر به حملات پانیک در فرد می‌شود.فوبیا خاص

 

ادامه مطلب ...

عوارض آمفتامین چیست

آمفتامین ها داروهای محرکی هستند که فعالیت برخی مواد شیمیایی را در مغز افزایش می دهند. آنها به تعدادی از ترکیبات شیمیایی کمی متفاوت با فعالیت های بسیار مشابه اشاره می کنند. چند نمونه از آمفتامین ها عبارتند از: دگزامفتامین، که برای مقاصد پزشکی برای درمان بیماری هایی مانند اختلال توجه در کودکان و بیش فعالی (ADHD) استفاده می شود وسولفات آمفتامین، که عمدتا به عنوان مت آمفتامین سرعتی شناخته می شود که شکل قوی‌تری از آمفتامین است و عمدتاً به‌عنوان «کریستال»، «مت»، «سنگ» یا «یخ» شناخته می‌شود.

داروهای دارای آمفتامین که کاربرد پزشکی دارند عبارتند ازدکستروآمفتامین، متیل فنیدیت ( ریتالین )، متامفتامین، آدرال و مدافینیل. همچنین داروهای شبه آمفتامین مثل افدرین، فنیل پروپانولامین و پسودوافدرین (که از آن در آزمایشگاههای غیرقانونی برای ساخت مت آمفتامین استفاده می شود) که فروش بدون نسخه آنها ممنوع و غیرقانونی است. داروهای هم خانواده آمفتامین که قابلیت سومصرف نیز دارند عبارتند از: فندیمترازین، دی اتیل پروپیون، بنزفتامین، فنترمین است که همه این داروها میتوانند تمامی اختلالات ناشی از آمفتامین را ایجاد کنند.

 مت آمفتامین

 

ادامه مطلب ...

بیماری اسکیزوفرنی

 برخی از مردم فکر می کنند که بیماری اسکیزوفرنی باعث ایجاد “شخصیت دوگانه” میشود. در واقع، اسکیزوفرنی و دوپارگی شخصیت دو اختلال متفاوت هستند. اسکیزوفرنی میتواند در مردان و زنان در هر سنی رخ دهد. مردان اغلب در اواخر نوجوانی یا اوایل 20 سالگی علائم را نشان میدهند. زنان در اواخر دهه 20 و اوایل 30 سالگی علائم را نشان میدهند.


بیماری اسکیزوفرنی

 

ادامه مطلب ...

ماریجوانا چیست

ماری جوانا به شکل “خوراکی” نیز استفاده میشود. خوراکی های آن مانند محصولات پخته شده و آب نبات، که حاوی یک یا هر دو ماده فعال ماری جوانا هستند که عبارتند از: تتراهیدروکانابینول (THC) یا کانابیدیول (CBD). خوراکی ها مانند سیگار کشیدن اثرات یکسانی دارند، با مدت زمان متفاوتی بین مصرف و احساس اثرات.

راه های مختلفی برای استفاده از ماری جوانا وجود دارد. برخی از افراد یک ماده رزین مانند (محصول جانبی ساختارهای کریستال مانند که از برداشت یا دود کردن گل حشیش به دست می‌آید) مصرف می‌کنند که سطح بسیار شدیدتری تولید می‌کند. این ماده که اغلب به عنوان “موم” نامیده می شود، ممکن است یک مایع چسبناک، یک ماده موم مانند، یا یک ماده سخت و متبلور شبیه به آب نبات سخت باشد که معمولاً بخار می شود و استنشاق می شود. اغلب در تولید آن از بوتان یا ایزوپروپیل الکل استفاده میشود که می تواند خطری باورنکردنی برای مصرف کننده داشته باشد.

عوارض ماری جوانا

 

ادامه مطلب ...